Odwiedź nas

KONKURSY REGULAMIN KLASA 2TK KLASA 2TH KLASA 2 TŻ KLASA 3TH KLASA 3TK KLASA 3TŻiUG KLASA 3TL TERMINARZ PRAKTYK NASZE PRAKTYKI

KSZTAŁCENIE PRAKTYCZNE

NASZE PRAKTYKI

2021/2022

Po rocznej przerwie spowodowanej pandemią wznowiliśmy realizację prestiżowych 2-tygodniowych praktyk na promach „Skania” i „Polonia”.  Dzięki podpisanej kilka lat temu umowy z firmą Unity Line Limited ze Szczecina, młodzież naszej szkoły codziennie w okresie od 11- 25 listopada 2021r. przemierzała trasę Świnoujście – Ystad. Oto jak opisują:

„Dwa tygodnie spędzone na promie "Polonia” Unity Line będziemy na pewno wspominać długimi latami. Nie każdy ma okazję na odbycie takich praktyk. Wstawanie rano ze świadomością, że za oknem jest piękne, niebieskie morze jest ogromną odskocznią od rzeczywistości, jaka jest na lądzie. Praktyki sprawiły, że bardzo otworzyłyśmy się na ludzi, jeszcze bardziej przekonały nas do pracy w zawodzie, jakiego się uczymy w technikum oraz dostarczyły wspomnień do końca życia. Bardzo się cieszymy, że miałyśmy okazję odbyć tak niesamowitą przygodę”. (Ewelina, Anna)

"W dniach 25.11-09.12.2021r. odbyliśmy praktykę zawodową na promie F/M Skania Unity Line. Już od pierwszych chwil naszego pobytu w terminalu zostaliśmy mile przywitani przez ochroniarza, który czekał, aby zaprowadzić nas na pokład promu. Cała załoga przyjęła nas ciepło. Opiekun oprowadził nas po promie, pokazał plan ewakuacji, przedstawił w skrócie zarys pracy jaką będziemy odbywać w poszczególnych działach. Praktyka obejmowała działy takie jak  housekeeping, kafeteria, sekcja dla kierowców, bary, kuchnia. W dziale housekeepingu pomagaliśmy  przy sprzątaniu kabin, ścieleniu łóżek oraz przy przygotowaniu statku do przyjęcia pasażerów. W cafeterii, restauracji oraz sekcji dla kierowców sprzątaliśmy  sale, serwowaliśmy dania z bufetu, obsługiwaliśmy  gości, nakrywaliśmy  do stołu, przygotowywaliśmy dania w kuchni promowej. Wykonywaliśmy także inne drobniejsze prace typu polerowanie sztućców, uzupełnianie porcelany, szkła itp. W barze obsługiwaliśmy gości, serwowaliśmy  koktajle oraz utrzymywaliśmy porządek na sali barowej. Uczestniczyliśmy w alarmie ogólnego zagrożenia, podczas którego musieliśmy udać się do swojego Muster Station . Biorąc udział w praktyce zawodowej na promie M/F Skania zdobyliśmy nowe doświadczenia, mieliśmy okazję sprawdzić swój język obcy (angielski) na ile jesteśmy w stanie porozumieć się z klientem lub gościem. Na zakończenie praktyk otrzymaliśmy opinię w języku polskim i angielskim. Praktyka okazała się niezwykłą przygodą. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że mogliśmy skorzystać z takiej okazji. Jest to przeżycie warte wspomnień. Świetni ludzie, wspaniała atmosfera. Gdyby była taka możliwość, wrócilibyśmy tak na pewno!"

Praktykanci: Michał, Kamil, Kacper

W roku 2019 w naszej szkole rozpoczęła się realizacja projektu w ramach którego uczniowie odbywają praktyki w Hotelu Harmony Bay w Limassol na Cyprze. W roku szkolnym wyjechały dwie grupy, później niestety z powodu pandemii realizacja projektu została wstrzymana na rok. Na szczęście obecna sytuacja pozwoliła nam na ponowny wyjazd.

10 października wylecieliśmy z Krakowa, pomimo późnej godziny na lotnisku w Paphos przywitało nas 27 stopni ciepła

Od 11 października rozpoczęliśmy praktyki w hotelu. W pierwszy dzień właściciel opowiedział nam o hotelu, zasadach obowiązujących pracowników, po czym zostaliśmy oddani pod opiekę kierowników części hotelowej, restauracyjnej i kuchni. Każdy z nich oprowadził nas i i krótko przedstawił warunki pracy.

Od wtorku na 7.00 lub 7.30 udajemy się do pracy. Każdy stażysta w zależności od kierunku kształcenia wykonuje zadania związane ze swoją branżą. W części hotelowej sprzątamy pokoje, balkony, korytarz. Na chwilę obecną hotel ma pełne obłożenie, a my ręce pełne roboty, ale pracownicy są bardzo mili i pomocni, więc czas do końca zmiany mija bardzo szybko.

W kuchni oprócz przygotowywania surowców do potraw, wstępnej obróbki mięsa i ryb, poznajemy także przepisy na dania kuchni cypryjskiej.

Tym razem w grupie jest tylko jeden kelner, który zajmuje się obsługą na sali konsumpcyjnej podczas posiłków.

Godzina 15 to koniec zmiany, i po obiedzie, który spożywamy w hotelu , mamy czas wolny. Czas wolny czyli głównie plaża, kąpiel w cieplutkiej wodzie i pełen relaks. Oprócz tego zwiedzamy miasto, odpoczywamy na promenadzie w starym porcie ( najpiękniejszej w świetle zachodzącego słońca).

To tak w skrócie o tej części projektu, związanej z pracą. Niedługo kilka dni wolnego i wtedy będzie o Limassol i atrakcjach turystycznych Cypru.

2019/2020

Projekty realizowane w Akcji 1. Mobilność edukacyjna, w sektorze Kształcenie i szkolenia zawodowe mają na celu między innymi wspieranie mobilności uczniów. W tym roku nabór wniosków w tej akcji był bardzo duży, złożono ponad tysiąc formularzy aplikacyjnych. Wniosek złożony przez naszą szkołę uzyskał 92,5 na 100 punktów , dzięki czemu uzyskaliśmy dofinansowanie na wyjazd czterech grup po ośmiu uczniów (2 grupy w roku szkolnym 2019/2020 oraz dwie w 2020/2021) do Limassol na Cyprze.

W ramach projektu uczniowie przed wyjazdem biorą udział w dodatkowych zajęciach z języka angielskiego, z pedagogiem szkolnym oraz szkoleniu BHP. Staż trwa dwa tygodnie, uczniowie pracują 10 dni , pozostałe dni przeznaczone są na wycieczki dydaktyczne, które mają na celu przybliżenie historii, kultury i tradycji Cypru.

Pierwsza mobilność uczniów rozpoczęła się 24 września, 6 uczniów z kierunku Technik żywienia, 1 Kelner oraz 1 Technik hotelarstwa odbywają praktyki w hotelu Harmony Bay w Limassol. Jest to hotel znajdujący się w centrum miasta, tuż przy plaży. W zależności od kierunku kształcenia uczniowie realizują program zajęć w części restauracyjnej lub hotelowej obiektu. Praca w międzynarodowym zespole pomaga im w podnoszeniu umiejętności językowych, a codzienny kontakt z językiem angielski przełamuje bariery w mówieniu. Przyjaźnie nastawiona oraz pomocna obsługa hotelu sprawia, że praca mija bardzo szybko. W wolnym czasie uczniowie korzystają ze słońca ( temperatura sięga 30 stopni ) i kąpieli w morzu.

Projekt zakłada nie tylko podnoszenie umiejętności zawodowych, ale również wiedzy na temat kraju goszczącego. Uczniowie wzięli udział w wycieczce do Lefkary, miejscowości która słynie z tradycji koronkarskich . Kolejnym punktem zwiedzania był klasztor Kykkos położony w najwyższych partiach gór Troodos, a następnie szczyt Olympus – najwyższy na Cyprze. W przerwie na lunch podano tradycyjne meze – zestaw tradycyjnych potraw. Ostatnim przystankiem była urokliwa cypryjska wioska Omodos.

2018/2019

WSPOMNIENIA Z PRAKTYK ZAWODOWYCH

W bieżącym roku szkolnym miesięczne praktyki zawodowe uczniowie odbywali w dniach od 29 kwietnia do 24 maja 2019r. Technicy żywienia oraz technicy hotelarstwa wybrali lokalne hotele oraz restauracje np. Hotel Sokół, Hotel Rzeszów, Restauracja Piktonówka, Hotel Łańcut czy też Hotel - Restauracja Vis a Vis. Liczna grupa uczniów klasy III technikum zdecydowała się na praktyki wyjazdowe w ośrodkach w Juracie i Jastrzębiej Górze. Klasa II technikum logistycznego realizowała kształcenie praktyczne między innymi w Firmie Bimex Bölhoff, Firmie Transsped, Firmie Bispol czy Supico. Uczniom technikum szkoła zapewnia miejsca praktyk u sprawdzonych pracodawców. Wszyscy praktykanci uzyskali oceny celujące i bardzo dobre z praktyk. Podczas kontroli pracodawcy podkreśli bardzo dobre przygotowanie uczniów do zawodu oraz wysoką kulturę osobistą praktykantów.

Gratulujemy:)

Praktyki w Grecji

W dniach 27 czerwca do 3 października 2018r. cztery uczennice naszej szkoły odbywały ponadprogramowe praktyki na malowniczej, greckiej wyspie Kos. Dziewczęta szkoliły  swe umiejętności w zakresie obsługi gości w języku angielskim w restauracjach i barach. Miejscem ich praktyk był 5-cio gwiazdkowy hotel Atlantica Porto Bello Royal. W wolnym czasie zwiedzały wyspę Kos i okoliczne miejsca, poznając kulturę, gastronomię oraz lokalnych ludzi. Praktyki oraz staże zagraniczne i krajowe to okazja do zobaczenia interesujących miejsc oraz zdobycia doświadczenia zawodowego które z pewnością zaprocentują w przyszłości.

Praktyki na promach Unity Line Ltd.

2017/2018

Kolejna grupa chętnych uczniów odbywała ponadprogramowe praktyki na jednostkach pływajacych. Nasza szkoła współpracuje z międzynarodową firmą Unity Line Limited z siedzibą w Szczecinie. Efektem naszej współpracy jest możliwość wyjazdu uczniów na dwutygodniowe praktyki na promach. Praktyki cieszą się dużym zainteresowaniem wśród uczniów.
Wyjazdy są okazją do nabywania  nowych umiejętności zawodowych  oraz podnoszenia znajomości języka angielskiego. Potwierdzeniem odbytej praktyki są otrzymane certyfikaty  i referencje w języku polskim oraz angielskim.

2016/2017

W dniach 17.04.2017r – 1.05.2017r. odbyłyśmy praktykę zawodową na promie F/M Polonia Unity Line. Już od pierwszych chwil naszego pobytu zostałyśmy mile i ciepło przyjęte przez całą załogę. O godzinie 11.00 mieliśmy spotkanie z naszym opiekunem, który oprowadził nas po promie, pokazał plan ewakuacji, przedstawił w skrócie zarys pracy jaką będziemy odbywać w poszczególnych działach. Na koniec po zapoznaniu się z przepisami BHP otrzymałyśmy dwutygodniowy grafik, w którym byłyśmy podzielone na trzy grupy dwuosobowe.  Praktyka obejmowała działy takie jak recepcja, housekeeping, kafeteria, sekcja dla kierowców, bary, kuchnia. W dziale housekeepingu pomagałyśmy  przy sprzątaniu kabin, ścieleniu łóżek oraz przy przygotowaniu statku do przyjęcia pasażerów.

W recepcji dowiedziałyśmy się jak wygląda praca recepcjonisty na statku. W cafeterii, restauracji oraz sekcji dla kierowców sprzątałyśmy  sale, serwowałyśmy dania z bufetu, obsługiwałyśmy  gości, nakrywałyśmy  do stołu. W barze obsługiwałyśmy gości, serwowałyśmy  koktajle oraz utrzymywałyśmy porządek na sali barowej.  Uczestniczyłyśmy w alarmie ogólnego zagrożenia, podczas którego musiałyśmy udać się do swojego Muster Station. Prom codziennie odpływał ze Świnoujścia o godz. 13.00, wpływał do Szwecji o godz. 20.15. Wypływał ze Szwecji o godz. 22.30 a wpływał do Świnoujścia o godz.6:46. Trzykrotnie zwiedziłyśmy Ystad w Szwecji. W wolnym czasie miałyśmy możliwość korzystania z sali telewizyjnej, całodobowego dostępu do zimnego bufetu, pralni oraz  wypożyczenia książek. W ostatnim tygodniu opiekun zabrał nas na mostek do kapitana skąd miałyśmy możliwość podziwiania morza oraz wysłuchania krótkiej historii pracy statku.

Biorąc udział w praktyce zawodowej na promie M/F Polonia zdobyłyśmy nowe doświadczenia, miałyśmy okazję sprawdzić swój język obcy (angielski) na ile jesteśmy w stanie porozumieć się z klientem lub gościem. Na zakończenie praktyk otrzymałyśmy certyfikat w języku polskim i angielskim. Praktyka okazała się niezwykłą przygodą. Jesteśmy bardzo zadowolone, że mogłyśmy skorzystać z takiej okazji. Jest to przeżycie warte wspomnień. Świetni ludzie, wspaniała atmosfera. Gdyby była taka możliwość, wróciłybyśmy tam na pewno!!!

Praktykantki

2015/2016

„Praktyki odbyte na promie m/f „Gryf” Unity Line Ltd. były zarówno świetną przygodą, jak i lekcją przygotowującą nas do pracy w wybranych przez  nas zawodach. Na promie spędziliśmy po dwa tygodnie. W tym czasie nauczyliśmy się obsługi wielu sprzętów i urządzeń gastronomicznych, a także, co w pracy bardzo ważne - działania w zespole. Atmosfera w pracy i w czasie wolnym była bardzo miła. Cała załoga była świetna. Pracowaliśmy dwa razy dziennie po 5 godzin. Polecamy i zachęcamy do odbycia praktyk w firmie Unity Line, ponieważ jest to fajne i pouczające doświadczenie. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku uda nam się ponownie odbyć tam praktyki”.

Praktykanci z ZS w Wysokiej

Praktyki w Grecji

2018/2019

2014/2015

W okresie od 25 czerwca do 29 września 2015 roku miałem możliwość odbywać praktykę w Grecji   w Hotelu Louis Colossos  na Wyspie Rodos. Podczas pobytu nauczyłem się samodzielności, był to dla mnie milowy krok ku dojrzałości. W czasie  praktyki  miałem okazję podszkolić znajomość języka angielskiego. Poza pracą można było sobie pozwolić na chwilę zapomnienia: w chwilach wolnych mogliśmy pozwiedzać liczne wyspy i poznać grecką kulturę, popływać w morzu i opalać się na plaży w przepięknym słońcu. To jak wykorzystywaliśmy wolne chwilę zależało tylko od naszej własnej kreatywności.  Uważam, że spędzone na Rodos trzy miesiące były czasem doskonalenia moich umiejętności, zdobywania ważnych doświadczeń w drodze ku przyszłej karierze. Serdecznie polecam tego typu wyjazdy  - warto trochę popracować a jednocześnie wspaniale wypocząć.

Piotr Nicpoń- uczeń IV klasy Technikum Kelnerskiego

2013/2014

W dniach od 27 czerwca  2014 r. do 30 września 2014 r.  grupa uczniów  naszej szkoły (technikum hotelarskie) uczestniczyła w ponadprogramowych praktykach zagranicznych      w Grecji na Wyspie Rodos. Organizatorem wyjazdu była szkoła przy współudziale   Wyższej Szkoły Hotelarstwa i Gastronomii w Poznaniu, z którą szkoła ma  podpisaną umowę                      o współpracy. Młodzież pracowała w sieci hoteli Louis Collossos Hotel  na różnych stanowiskach m.in. w barze, restauracji, kuchni i dziale housekeeping`u.

Maciej Magoń uczeń klasy IV Technikum Hotelarskiego: „Odbywając praktyki w Grecjina Wyspie Rodos, nauczyłem się bardzo wiele, miasto jest piękne, ludzie bardzo sympatyczni, mili i pomocni. Większość z nas, bała się z powodu języka, lecz zapewniam, że nie ma czego się obawiać, ja także trochę się bałem, bo w końcu od komunikacji zależy cała reszta, zarówno w pracy, jak i poza nią. Byliśmy zdani sami na siebie, więc, czy chcieliśmy czy nie, musieliśmy rozmawiać, to od nas samych zależało, czy się przełamiemy i będziemy walczyć ze swoimi słabościami. Będąc tutaj poznałem świat z innej strony. Polecam każdemu taki wyjazd. Naprawdę warto! Rodos to piękna wyspa, którą ciężko opisać słowami. Niesamowita kultura, tradycja - z pewnością niezapomniana przygoda życia. Warta ciężkiej pracy przed wyjazdem jak i po nim. Na praktykach było po prostu super, poznaliśmy nowe smaki, potrawy. Było naprawdę bardzo ciekawie”.

Udział w ponadprogramowych praktykach umożliwił uczniom zdobycie dokumentów potwierdzających odbytą praktykę i zdobycie nowych umiejętności zawodowych – uczniowie otrzymali certyfikat uczestnictwa w praktykach, referencje z zakładu pracy. Mamy nadzieję, że udział w projekcie pozwoli naszym uczniom w przyszłości stanowić konkurencję na rynku pracy. Taka forma praktyki, brak możliwości używania na co dzień języka ojczystego, konieczność dostosowania się do panujących w Grecji zwyczajów, a także poznawanie ciekawych rozwiązań, metod i praktyk w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego pozwoli uczniom na kreatywne łączenie wiedzy teoretycznej z praktyką.

Staż w Hotelu Radisson Blu Kraków

Tegoroczne wakacje zapadną mi na długo w pamięć, a to za sprawą stażu, który odbyłem   w pięciogwiazdkowym Hotelu „Radisson Blu Kraków”, położonym w samym sercu Krakowa, niedaleko Wawelu. Sam staż trwał miesiąc  30.06 - 27.07 br. Pod koniec stażu zadałem sobie pytanie, czy nie chciałbym zostać tutaj dłużej? Odpowiedź była prosta. Jeśli będę mógł zostać, zostaję bez wahania. Wybrałem się więc na rozmowę z szefem kuchni  w cztery oczy. Będąc stażystą,  pracowałem ciężko, solidnie i z dużą dbałością o każdy szczegół, co zaowocowało- pozwolono mi zostać do końca sierpnia. Podpisałem umowę zlecenie i mogłem pracować razem z innymi kucharzami. Pracując w dużej, w pełni wyposażonej kuchni,  mogłem nauczyć się wielu nowych     i ciekawych rzeczy m.in. obsługiwać profesjonalny sprzęt,  wykorzystywany w dużych i nowoczesnych kuchniach.. Przez  dwa miesiące przeszedłem różne sekcje w  kuchni  a  przez  ostatnie dwa tygodnie mojej pracy byłem  zdany sam na siebie w  cukierni. Zastępowałem tam Chefową. A zaczęło się od tego, że kiedy byłem jeszcze na stażu, kilka razy w tygodniu pracowałem na cukierni pod okiem Chefowej.  Do moich obowiązków należały m.in.: uzupełnianie karty, wydawanie deserów a’la carte, przygotowywanie deserów dla grup.  Pobyt w Krakowie to nie tylko praca i poszerzanie wiedzy kulinarnej,  ale także zwiedzanie tego pięknego miasta . W dni wolne  lub po pracy lubiłem spacerować brzegiem  Wisły i odkrywać nowe miejsca. Często chodziłem na Stary Rynek i Krakowskie Błonie. Uważam, że jeśli się chce czegoś więcej nauczyć i przeżyć nowe doświadczenia to warto się zdecydować na taki wyjazd,  warto inwestować w swoją przyszłość i karierę. Więcej w Galerii.